Znate li tko su Zagi i Vučko? U Splitu se otvara izložba posvećena ocu ilustracija koje su obilježile odrastanje generacija
Izložba 'Nedeljko Dragić: Dizajn, ilustracija i strip' otvara se 25. travnja u Galeriji MKC/Domu mladih u Splitu
Legendarni Zagi, žvake Tin i Tina, naslovi iz omiljene Biblioteke Vjeverica, ali i televizijska špica za voljeno “Nedjeljno popodne”, zauzimaju čvrsto mjesto u kolektivnom sjećanju generacija koje su odrastale u šezdesetim, sedamdesetim i osamdesetim godinama prošloga stoljeća, za što je u velikoj mjeri zaslužan filmski redatelj, animator, crtač, karikaturist, ilustrator i dizajner Nedeljko Dragić (1936.).
Splićani će od četvrtka, 25. travnja, moći uživati u izložbi “Nedeljko Dragić: Dizajn, ilustracija i strip” koja se u Galeriji MKC/Domu mladih u Splitu otvara u Dragićevu čast i okuplja njegove brojne kazališne, filmske i turističke plakate, naslovnice i ilustracije knjiga, dizajn maskota, pregled najvažnijih animiranih reklama i televizijskih špica, kao i uvid u najznačajniji dio njegova strip opusa.
Dragić je prije svega prepoznat kao autor niza međunarodno višestruko nagrađivanih animiranih filmova (pobjednik je festivala u Annecyju, Oberhausenu, nominiran za Oscara za film “Tup-Tup”) te je jedan od najznačajnijih predstavnika tzv. zagrebačke škole animiranog filma.
Zagi i Vučko
Biografiju mu je obilježilo i uspješno bavljenje karikaturom, stripovima (“Tupko”) i ilustracijama. No, napominje autor i kustos izložbe Marko Golub, Dragićev je rad u kontekstu grafičkog dizajna ostao pomalo u sjeni drugih, prije svega filmskih uspjeha.
“Ova izložba iz tog razloga nastoji pokazati kako grafički dizajn Nedeljka Dragića nije tek usputna fusnota u njegovoj biografiji, nego ozbiljna i kontinuirana profesionalna aktivnost čiji trag nije bio nezapažen”.
Pored Zagija – službene maskote Univerzijade održane u Zagrebu 1987., i sveprisutne figure tog vremena – još uvijek često u Dragićevoj crtačkoj interpretaciji dizajna Jože Torbeca viđamo i Vučka Zimskih Olimpijskih igara u Sarajevu iz 1984.
Kralj naslovnica i plakata
Romani “Lažeš, Melita” i “Strašni kauboj” Ivana Kušana, “Mama, volim te” i “Tata, ti si lud” Williama Saroyana, samo su neki od naslova najpoznatijeg dječjeg nakladničkog niza ikad objavljenog u Hrvatskoj – Biblioteke Vjeverica izdavačke kuće Mladost – koje pamtimo, između ostalog, upravo po Dragićevim naslovnicama i unutarnjim ilustracijama.
Reklamni animirani filmovi, koje je Dragić kontinuirano radio za domaće i međunarodne naručitelje od 1964. do 2000-ih, brojčano daleko nadmašuju njegovu kanonsku filmografiju te su mu, govori Golub, u cijelom tom periodu predstavljali najznačajniji izvor prihoda.
Dizajnirao je i brojne plakate za Kerempuh, Žar pticu i Komediju iz zadnje četvrtine 20. stoljeća; bio je likovni urednik najdugovječnijeg filmskog časopisa u Hrvatskoj “Filmska kultura”, autor je niza turističkih plakata Zagreba, kao i mnogih važnih kulturnih, filmskih i turističkih događanja.
Oblikovao djetinjstvo generacija
Iz potonje se skupine ističu radovi za Međunarodni festival kratkometražnog filma u Oberhausenu, Filmski festival u Sydneyju i Pulski filmski festival, ali i špice za televizijske serije kao što su “Nedjeljno popodne” i “3, 2, 1 kreni”.
“Ako bismo morali objasniti specifičan značaj Nedeljka Dragića kao grafičkog dizajnera i ilustratora u samo jednoj rečenici”, ističe Golub, “onda treba reći da je riječ o čovjeku čiji su dizajn i ilustracija oblikovali djetinjstvo generacija koje su odrastale u Hrvatskoj i Jugoslaviji između 1960-ih i početka 1990-ih godina”.
Drugim riječima, težina Dragićevog rada ponajprije proizlazi iz činjenice da je bio utkan u svakodnevne živote velikog broja ljudi. “Ako ste čitali, ili su vam čitali knjige, ako ste gledali televiziju, ako ste šetali uz police sa slatkišima, sigurno ste vidjeli neku Dragićevu maskotu, ilustraciju s ambalaže, reklamu, plakat itd.”
Izložbu organiziraju HDD, Galerija MKC i Platforma 9,81 u partnerstvu s DVK UMAS, a ostaje otvorena do 9. svibnja.